Wraz z rozwojem i dywersyfikacją powierzchni magazynowej zauważalne są zmiany w standardzie technicznym budowanych obiektów. Magazyn klasy A zmienił się na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Coraz częściej deweloperzy realizują projekty o zwiększonej nośności posadzki, wyższej wysokości oraz zwiększonej termoizolacyjności ścian. Ważną kwestią w realizowanych oraz istniejących obiektach stają się również proekologiczne rozwiązania wpisujące się w strategię ESG, np. większe przeszklenia w części biurowej obiektów magazynowych, odzysk wody szarej, czy montaż paneli fotowoltaicznych. Podnoszenie standardu powierzchni zwiększa atrakcyjność obiektu, dlatego deweloperzy prześcigają się w unowocześnianiu oferty dla najemców.
Magazyn klasy A — wysokość składowania.
W związku ze wzrostem cen gruntów na świecie coraz mniejszej ilości przygotowanych działek inwestycyjnych, zauważany był trend budowania coraz wyższych magazynów. Chociaż w Polsce nie ma jeszcze kłopotów z brakiem terenów pod inwestycje logistyczne, deweloperzy spodziewają się, że prędzej czy później ten sam problem pojawi się w naszym kraju. W konsekwencji, w 2019 roku rozpoczęto analizy i badanie możliwości realizowania wyższych obiektów.
Biorąc pod uwagę takie aspekty jak standardy i normy pożarowe oraz uwarunkowania planistyczne, przyjęto nową wysokość w świetle, czyli 12 m. Zmiana wysokości magazynu pozwoliła korzystać z systemów regałowych mających nawet 7 poziomów składowania, zwiększając w ten sposób liczbę palet w regałach do 40%. W 2020 roku jednym z pierwszych magazynów na wynajem w formule multi — tenant zrealizowanym w wyższym standardzie składowania był budynek GLP w Jankach. Wraz ze zmianą wysokości deweloper zadbał również o zwiększenie nośności konstrukcji dachu, na którym zamontowano instalację fotowoltaiczną, zastosowano także oświetlenie w systemie LED ze ściemnianiem ograniczające zużycie energii.
Magazyn klasy A — Posadzka
Nośność posadzki w obiekcie magazynowym to maksymalny obciążenie, jakie podłoga może utrzymać na określonym obszarze. Powszechnie spotykanym rozwiązaniem jest posadzka przemysłowa, bezspoinowa o nośności ok. 5 ton/m kw. O posadzce możesz przeczytać w moim wpisie z serii JAK TO JEST ZROBIONE – POSADZKA. Przy zwiększonej wysokości magazynów, z 10 do 12 metrów zmienia się również parametr nośności posadzki, wzrastając do około 7 ton/m kw. Trzeba zaznaczyć, że wzrost tego parametru wpływa na wzrost kosztów budowlanych całej hali. Posadzka o większej nośności jest relatywnie droższa w realizacji. Niemniej jednak korzyści płynące z podwyższonej wysokości magazynów i zwiększonej nośności posadzki (więcej poziomów składowania) rekompensują tę nadwyżkę cenową.
Magazyn klasy A — Rozwiązania zrównoważone
Firmy deweloperskie wprowadzają strategie ESG. W magazynach klasy A montowane jest oświetlenie LED z czujnikami ruchu, czujnikami obecności oraz systemami ściemniania. Jest to rozwiązanie, które ma ogromny wpływ na redukcję ilości zużytej energii elektrycznej. Standardowo w magazynie natężenie wynosi 200lx. W przypadku stałych miejsc pracy natężenie waha się miedzy 350lx, a nawet 1000lx.
Innym rozwiązaniem mającym pozytywny wpływ na optymalizację kosztów prądu są instalacje fotowoltaiczne. Instalacje te montowane sa zazwyczaj na dachach. Ich moce zaczynają się od 50 kWp, a mogą osiągnąć kilka MW. Wszystko zależy od faktycznego zużycia i profilu zużycia energii.
Instalacja wody szarej to rozwiązanie, które wykorzystuje wodę deszczową oraz wodę zużytą np.: po umyciu rąk, do spłukiwania toalet. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić nawet 30% wody w obiekcie.
Izolacja termiczna
Wobec zmian klimatycznych, których doświadczamy w efekcie „galopującego” rozwoju urbanizacji, jak i ostatnich doświadczeń spowodowanych globalną pandemią Covid-19, rośnie nasza świadomość społeczna i nie ulega wątpliwości, że przyszłością naszych miast muszą być inwestycje zrównoważone. Budynki (zarówno mieszkaniowe jak i komercyjne) i budownictwo odpowiada za 36% zużycia światowej energii oraz 39% emisji gazów cieplarnianych, dlatego zmiany w legislacji coraz częściej dążą do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko tego sektora.
Warto zwrócić uwagę na zmiany w rozporządzaniu w zakresie ochrony cieplnej budynków, które wchodziły cyklicznie w życie od 2013 roku. W dniu 1 stycznia 2021 roku weszła w życie ostatnia zmiana i obniżenie współczynników przenikania ciepła Uc(max) ścian zewnętrznych i wewnętrznych, podłóg przy gruncie, dachów, okien oraz drzwi. Zmiany mają na celu ograniczenie zużycia energii koniecznej do ogrzewania pomieszczeń oraz wentylacji.
Magazyn klasy A — Zabezpieczenia pożarowe
Budynki magazynowe są szczególnie narażone na pożary ze względu na składowanie w nich różnych materiałów, w tym łatwopalnych i niebezpiecznych substancji. Dlatego też istnieją specjalne normy pożarowe, których przestrzeganie jest niezwykle ważne, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników oraz minimalizować ryzyko strat materialnych i śmierci ludzi w przypadku pożaru.
Zabezpieczenia pożarowe określane są przede wszystkim w oparciu i klasę odporności budynków oraz ich obciążenie ogniowe określane w MJ/m2. Takie parametry opisane są w Warunkach Technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (rozdział 2)
System przeciwpożarowy
Budynki magazynowe muszą być wyposażone w odpowiednie systemy przeciwpożarowe, takie jak: instalacje gaśnicze, hydranty, czy systemy alarmowe i detekcji dymu. Systemy gaśnicze powinny być zgodne z normą EN 12845, a hydranty z normą PN-EN 14384. System alarmowy i detekcji dymu powinien być zgodny z normą PN-EN 54.
Instalacje tryskaczowe
Najpopularniejszym rozwiązaniem zabezpieczającym przed pożarem, stosowanym w obiekcie magazynowym są tryskacze. Instalacje zazwyczaj są zgodne z normami NFPA lub FM Global. Są to organizacje pracujące nad szeregiem norm i dobrych praktyk mających na celu minimalizację strat w ludziach, mieniu i środowisku.
Instalacja tryskaczowa to nic innego jak rozprowadzona pod dachem instalacja rurowa z zamontowanymi na niej główkami tryskaczy (zraszaczy). Każdy z nas pewnie pamięta amerykańskie filmy akcji, w których w celu siania paniki główny bohater zapalniczką uruchamia instalację tryskaczową. Instalacja uruchamia się i zrasza chroniony obszar.
Zasilanie instalacji realizowane jest poprzez duży zewnętrzny zbiornik na wodę oraz pompownię. Zbiornik pożarowy to ogromna metalowa puszka, izolowana termicznie, a pompownia to budynek wyposażony w pompy dieslowe szereg zasuw i instalacji rurowych.
Klapy Dymowe
Klapy dymowe to element tzw. instalacji oddymiania. Ich ilość obliczana jest w stosunku do powierzchni stref dymowych. zalecenia co do ich ilości można znaleźć w polskich normach jak i wcześniej przytoczonych normach zagranicznych.
Wyposażone są one w specjalną instalację, która pod wpływem zbyt wysokiej temperatury powoduje ich otwarcie. Dym jest ewakuowany na zewnątrz. Dość istotną sprawą jest skalibrowanie czujników w tryskaczach i klapach. W przypadku, kiedy klapy otworzą się za wcześnie, temperatura pod dachem później osiągnie wartość graniczną dla tryskaczy. W efekcie tryskacze uruchomią się później, jak już płomienie dojdą do dachu, powodując większe straty wynikające z pożaru.
Inne zabezpieczenia pożarowe
Hydranty
Inne zabezpieczenia pożarowe to podstawowa instalacja hydrantowa. Głównym założeniem tej instalacji jest pokrycie zasięgiem węży hydrantowych całej powierzchni magazynu. Częstym błędem w projektowaniu jest nieuwzględnianie przeszkód, jakimi mogą być regały.
ROP
Ręczny ostrzegacz pożarowy, zwany również ręcznym urządzeniem sygnalizacyjnym, to urządzenie służące do natychmiastowego alarmowania o pożarze. Jest to prosty, ręczny system alarmowy, który może być obsługiwany przez osoby znajdujące się w pobliżu miejsca pożaru.
Ręczny ostrzegacz pożarowy działa poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku, który uruchamia alarm dźwiękowy lub wizualny. Ten typ ostrzegacza jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy w budynku nie ma zainstalowanego systemu alarmowego lub kiedy istnieje potrzeba natychmiastowego powiadomienia o pożarze.
Ręczne ostrzegacze pożarowe są szeroko stosowane w różnych miejscach, takich jak szkoły, hotele, biura, sklepy i domy jednorodzinne. Ważne jest, aby regularnie testować i konserwować te urządzenia, aby upewnić się, że są w pełni funkcjonalne w przypadku nagłej potrzeby.
Czujki dymowe
Czujniki dymowe są podstawowym elementem systemów przeciwpożarowych. Czujki dymowe punktowe i liniowe są dwoma rodzajami czujek, które służą do wykrywania dymu i alarmowania o pożarze.
Czujki dymowe punktowe są najbardziej popularnym rodzajem czujników dymowych. Są one stosowane w większości budynków i składają się z jednego czujnika, który jest zamontowany na suficie lub ścianie pomieszczenia. W przypadku wykrycia dymu czujka natychmiast wysyła sygnał do systemu alarmowego, który uruchamia alarm dźwiękowy i/lub wizualny. Czujki punktowe są stosowane w pomieszczeniach, w których nie ma co najmniej kilku źródeł dymu, takich jak kuchnie, łazienki czy pokoje gościnne.
Czujki dymowe liniowe są bardziej zaawansowanym i skomplikowanym rodzajem czujników dymowych. Składają się one z kilku czujników, które są zamontowane wzdłuż sufitu lub ściany pomieszczenia. Czujki liniowe są szczególnie przydatne w pomieszczeniach, w których występuje wiele źródeł dymu, takich jak magazyny, hale produkcyjne czy parkingi. Czujki liniowe są w stanie wykryć dym z kilku źródeł jednocześnie, co zwiększa szybkość wykrycia pożaru.
Oba rodzaje czujek dymowych są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa budynków i ludzi w nich przebywających. Ważne jest, aby regularnie testować i konserwować te urządzenia, aby upewnić się, że są w pełni funkcjonalne w przypadku nagłej potrzeby.
Magazyn klasy A — Dostęp, doki i bramy drive in
Podstawowym sposobem dostepu do obiektu są doki przeładunkowe oraz bramy zero, tzw. drive in.
Doki składają się z bramy segmentowej o wymiarach 3×3,2m. Betonowego gniazda dokowego, w którym osadzona jest rampa dokowa. Rampa pneumatyczna pozwala dostosować się do wysokości naczepy samochodu ciężarowego i wjechać wózkowi widłowemu lub wózkom ręcznym (paleciakom). Od zewnątrz doki posiadają gumowe kurtyny ograniczające penetrację zimnego powietrza podczas dokowania TIRa oraz odboje gumowe zabezpieczające elementy elewacji budynku przed kontaktem cofającego samochodu.
Ilość doków w standardowym to jeden dok na 800m2 powierzchni magazynowej.
Bramy drive in, to bramy segmentowe zazwyczaj o wymiarach 4×4,2m, pozwalające wjchać do budynku na poziom posadzki samochodowi cięzarowemu, aby doraźnie rozładować towar.
1 komentarz
[…] tym, czym charakteryzują się nowe powierzchnie magazynowe, pisałem w artykule o Pięciu podstawowych parametrach magazynów klasy […]