Elektryfikacja logistyki – hit czy kit?

prze Michał Kozdrój
Elektryfikacja logistyki

Elektryfikacja logistyki to jedno z gorących haseł ostatnich lat. Coraz więcej firm interesuje się elektrycznymi pojazdami dostawczymi, wózkami widłowymi zasilanymi bateriami i innymi ekologicznymi technologiami transportu. W tym artykule przyjrzymy się, czy elektryfikacja logistyki to rzeczywisty przełom, czy tylko chwilowa moda, analizując korzyści, wyzwania oraz przyszłość tego sektora.

Elektryfikacja logistyki – co to oznacza?

Na początek warto wyjaśnić, czym jest elektryfikacja logistyki. Termin ten obejmuje wdrożenie technologii zasilanych energią elektryczną w łańcuchu dostaw i transporcie. Obejmuje zarówno pojazdy dostawcze, ciężarówki, jak i urządzenia w magazynach, jak wózki widłowe i systemy sortowania.

Główne elementy elektryfikacji logistyki:

Korzyści z elektryfikacji logistyki

1. Zmniejszenie emisji CO₂

Jednym z głównych powodów przejścia na elektryczne rozwiązania w logistyce jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Tradycyjne pojazdy spalinowe są odpowiedzialne za znaczną część emisji gazów cieplarnianych. Elektryfikacja pojazdów i systemów transportowych może znacząco obniżyć emisje.

2. Niższe koszty operacyjne

Mimo że początkowy koszt zakupu pojazdów elektrycznych jest wyższy, koszty eksploatacji są zazwyczaj niższe. Mniej ruchomych części oznacza mniejszą potrzebę konserwacji, a koszty paliwa elektrycznego są zazwyczaj niższe niż w przypadku paliw kopalnych.

3. Lepsza efektywność energetyczna

Elektryczne silniki są bardziej efektywne energetycznie niż spalinowe. Zastosowanie energii odnawialnej w magazynach dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii i poprawy efektywności.

Wyzwania elektryfikacji logistyki

1. Infrastruktura ładowania

Jednym z największych wyzwań jest brak odpowiedniej infrastruktury ładowania. Elektryczne ciężarówki i pojazdy dostawcze wymagają rozbudowanej sieci stacji ładowania, zwłaszcza w strategicznych punktach logistycznych, jak magazyny i terminale transportowe.

Elektryfikacja logistyki

2. Wysokie koszty początkowe

Choć długoterminowe koszty operacyjne są niższe, bariera wejścia jest dość wysoka. Pojazdy elektryczne, technologie magazynowania energii i systemy zarządzania wymagają znacznych inwestycji na początku, co może odstraszać mniejsze firmy.

3. Ograniczony zasięg

Obecne technologie baterii wciąż mają ograniczony zasięg w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Jest to szczególnie istotne w sektorze transportu długodystansowego, gdzie elektryczne ciężarówki muszą konkurować z pojazdami o zasięgu ponad 1000 km na jednym tankowaniu.

Elektryfikacja logistyki na świecie – trendy i przykłady

Europa jako lider zmian

W Unii Europejskiej wprowadza się coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące emisji, co skłania firmy do inwestowania w elektryczne technologie logistyczne. W takich krajach jak Holandia czy Niemcy obserwuje się szybki rozwój infrastruktury ładowania i coraz większą liczbę elektrycznych flot logistycznych.

Luka infrastrukturalna to pięta achillesowa europejskiej elektromobilności

Mimo dynamicznego rozwoju elektryfikacji luka infrastrukturalna pozostaje jednym z największych wyzwań dla logistyki opartej na elektromobilności w Europie. Nierównomierna dostępność stacji ładowania, zwłaszcza w regionach wiejskich i na trasach długodystansowych, znacząco ogranicza efektywność operacji. Firmy logistyczne często borykają się z problemem braku odpowiednich punktów ładowania w strategicznych miejscach, co wpływa na czas dostaw i koszty operacyjne. Bez szybkiego rozwoju infrastruktury, pełna elektryfikacja logistyki może napotkać istotne bariery.

CELE MINIMALNE Unii Europejskiej do 2030 w zakresie elektromobilności i infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych

Unia Europejska stawia ambitne cele, aby do 2030 roku znacząco zwiększyć liczbę samochodów elektrycznych oraz rozwijać infrastrukturę ładowania. Główne założenia obejmują:

  • Zainstalowanie co najmniej 3 milionów publicznych punktów ładowania.
  • Ograniczenie emisji CO₂ o 55% w sektorze transportu.
  • Ustanowienie jednolitego systemu płatności i standardów ładowania we wszystkich krajach UE.
  • Inwestycje w szybkie ładowarki oraz promowanie elektromobilności w transporcie ciężkim i długodystansowym.

Realizacja tych celów ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.

elektryfikacja logistyki

Według ACEA, wymagania UE dotyczące infrastruktury ładowania są niewystarczające, ponieważ tempo budowy nowych punktów ładowania jest zbyt wolne w stosunku do rosnącej liczby pojazdów elektrycznych. Aby osiągnąć cele redukcji emisji CO₂ do 2030 roku, liczba punktów ładowania powinna wzrosnąć ośmiokrotnie rocznie. Brak odpowiedniej infrastruktury może spowolnić rozwój elektromobilności, ograniczyć zasięg pojazdów elektrycznych i zniechęcić do ich masowego przyjęcia, co utrudni osiągnięcie celów klimatycznych UE .

Analizy UE nie uwzględniały w pełni rzeczywistych potrzeb związanych z gwałtownym wzrostem liczby pojazdów elektrycznych oraz ich rodzajów, a także tempa budowy infrastruktury ładowania. Skupiły się na ogólnych celach bez dokładnego oszacowania, ile punktów ładowania będzie faktycznie potrzebnych do obsługi rosnącego zapotrzebowania. Z kolei ACEA uwzględniła konieczność zbudowania znacznie większej liczby stacji ładowania, biorąc pod uwagę elektryczne vany, pojazdy ciężkie, ponieważ będą one korzystać z tej samej infrastruktury co auta osobowe i hybrydy typu plug-in.

I tak domyślam się, że zaraz powiecie:

Michał, ale przecież zaraz będą drogi ładujące auta w trakcie jazdy, to po co ta cała infrastruktura?

Może i tak, ale sam nie wyobrażam sobie przebudowania całej infrastruktury drogowej na nowoczesne ulice.

Samo dociągniecie kabla i wybudowanie stacji do ładowania będzie mniej kosztowne, niż przerabianie wszystkich drug tak szumnie budowanych na Euro 2012.

Czy elektryfikacja logistyki jest przyszłością?

1. Zrównoważony rozwój jako kierunek zmian

Elektryfikacja logistyki wpisuje się w globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Firmy coraz częściej wybierają ekologiczne technologie nie tylko z powodu regulacji, ale także ze względu na oczekiwania konsumentów, którzy stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie.

2. Innowacje w technologii magazynowania energii

Jednym z kluczowych obszarów, który zdecyduje o przyszłości elektryfikacji logistyki, są innowacje w technologii magazynowania energii. Postępy w bateriach litowo-jonowych oraz w rozwijaniu innych form przechowywania energii mogą znacznie poprawić zasięg i wydajność elektrycznych pojazdów.

3. Automatyzacja i elektryfikacja – duet przyszłości

W połączeniu z automatyzacją procesów logistycznych elektryfikacja ma szansę zrewolucjonizować cały sektor. Zautomatyzowane pojazdy dostawcze zasilane elektrycznie mogą stać się standardem w ciągu kilku najbliższych dekad.

Podsumowanie – elektryfikacja logistyki: hit czy kit?

Elektryfikacja logistyki jest bez wątpienia jednym z najważniejszych trendów w sektorze transportu. Przynosi ona liczne korzyści, takie jak zmniejszenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz niższe koszty operacyjne. Z drugiej strony, wyzwania związane z infrastrukturą ładowania, wysokimi kosztami początkowymi i ograniczonym zasięgiem sprawiają, że nie jest to jeszcze rozwiązanie idealne.

Przejście na elektryczne pojazdy niesie ze sobą ogromne nakłady na infrastrukturę, co rodzi pytanie, czy nie zapędzamy się za bardzo, szczególnie gdy technologie wodorowe mogą okazać się bardziej efektywne ekologicznie. Pojazdy napędzane wodorem, zwłaszcza w transporcie ciężkim, mają potencjał większej wydajności, krótszego czasu tankowania i dłuższego zasięgu w porównaniu do elektryków. Rozwój technologii wodorowych może z czasem zrewolucjonizować sektor transportu, a nadmierna koncentracja na elektromobilności może okazać się ograniczająca w dłuższej perspektywie.

Czy elektryfikacja logistyki to hit, czy kit? To zależy od perspektywy. Dla firm, które inwestują w przyszłość i zrównoważony rozwój, to prawdziwy hit. Jednak dla tych, które szukają natychmiastowych oszczędności i prostych rozwiązań, może to być jeszcze daleka droga.

You may also like

Pozostaw Komentarz

Copyright @2022 – All Right Reserved.